In het noordelijke deel van West-Holland ligt de grote zandplaat
"De Razende Bol" op ongeveer vijf kilometer van onze westkust. Aan het zuidelijk deel is dat de Maas-vlakte 2 die eveneens vijf kilometer de zee in steekt. Daar tussenin is West-Holland bedacht. Er zal dan een vloeiende kustlijn kunnen ontstaan. In deze enorme tussenruimte past heel precies West-Holland, alsof het daarvoor is voorbeschikt. De kustlijn verloopt dan ook natuurlijker en gelijkmatiger. Nederland zal zo zijn karakteristieke vorm blijven behouden! Voor velen wellicht een geruststellende gedachte.
Alleen met Plan West-Holland zal de West-Hollandse kustlijn evenwijdig lopen met de huidige kustlijn. Nieuwe plannen voor meer windparken in de Noordzee vormen geen belemmering voor de aanleg en ontwikkeling van West-Holland. Er komen dan wellicht minder zonneparken en windmolens in onze weilanden, maar meer in zee. Zo blijft Nederland mooi en leefbaar.
De klimaatcrisis zal bij dit plan uiteraard een zeer belangrijke plaats innemen omdat het ook de oorzaak van de zeespiegelstijging is. Het is noodzakelijk om onze kust zo effectief mogelijk te beschermen maar niet zonder iets aan de oorzaken hiervan te doen! Plan West-Holland maakt Nederland groter en duurzamer en staat voor een waterstofeconomie, waarbij (groen) waterstofgas de belangrijkste energiedrager is. De groene economie zal onze toekomst worden en West-Holland zou een proeftuin kunnen zijn voor duurzame vernieuwingen, experimenten en initiatieven op gebieden zoals economie, woningbouw, energie en ecologie! Schiphol neemt op IJmonde een centrale plaats in. Het huidige Schiphol heeft dringend uitbreiding nodig, alleen al door het aantal bijna-ongelukken en het vliegveld is tevens recordhouder gevaarlijke incidenten! Schiphol zou op IJmonde op Zuid West-Holland verwezenlijkt kunnen worden en zou niet alleen een stuk veiliger kunnen zijn maar ook geen overlast meer geven voor de bewoners rondom het huidige Schiphol. Behalve de zee- en binnenhaven en weg, rail- en luchtvervoer zal er wellicht ook een metroverbinding komen tussen IJmonde en Amsterdam die passagiers van de luchthaven snel naar onze hoofdstad kan vervoeren. Ook een waterstoftrein naar het reguliere spoorwegnet en een magneetzweeftrein tussen de zes steden en IJmonde op Zuid West-Holland zullen een logische en snelle verbinding zijn omdat letterlijk alles op West-Holland dan elektrisch zal zijn. Wanneer dit allemaal gerealiseerd zou zijn hebben we het niet meer over 5 maar over 10 vervoersystemen, die allemaal op een toplocatie gelegen zijn waarbij een snelle uitwisseling van personen en goederen kan ontstaan.